De Europese Commissie als motor van verandering.

Staatssteun, neoliberalisme en de sluiting van de Amsterdamse scheepswerven, 1976-1986.

Author(s)

  • Sjoerd Keulen Algemene Rekenkamer
  • Ronald Kroeze Vrije Universiteit Amsterdam

DOI:

https://doi.org/10.18352/tseg.1199

Abstract

By analyzing the case of the closure of the Amsterdam shipyards in the 1980s, this article shows how the European Commission actively promoted a neoliberal turn in policies towards state support for economic sectors in Western-Europe. Besides the EC, the article also makes clear that quite early on leading civil servants within the Dutch ministries of Economic Affairs and of Finance embraced neoliberal ideas as an answer to tackle the economic crisis of the 1970s. A third, often neglected actor in explanations on the rise of neoliberalism were management consultants – in this case from management consultancy firm McKinsey – who wrote alarming reports about the shipbuilding industry and promoted ideas that emphasized the importance of business principles and individual managers as key for improvement, thereby offering an alternative to macroeconomic Keynesian models of growth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Sjoerd Keulen, Algemene Rekenkamer

    Sjoerd Keulen (1982) is specialistisch adviseur en coördinator van de Algemene Rekenkamer. Hij onderzoekt verantwoording en beleidsevaluaties en de geschiedenis van financieel management en begrotingsbeleid. In 2014 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift Monumenten van Beleid. De wisselwerking tussen Nederlands rijksoverheidsbeleid, sociale wetenschappen en politieke cultuur, 1945-2002 (Hilversum: Uitgeverij Verloren, 2014).

  • Ronald Kroeze, Vrije Universiteit Amsterdam

    Ronald Kroeze (1983) is universitair hoofddocent politieke geschiedenis aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij promoveerde op de geschiedenis van politieke corruptie en richt zich in zijn onderzoek op (anti)corruptie, koloniaal bestuur, oral history en de rol van management in bedrijfsleven en politiek in de moderne tijd. Hij was als visiting scholar verbonden aan University of Oxford en Humboldt-Universität zu Berlin. Een eerdere publicatie van hem is R. Kroeze, A. Vitória en G. Geltner (red.), Anticorruption in History (Oxford: Oxford University Press, 2018).

Published

2021-06-23

How to Cite

De Europese Commissie als motor van verandering.: Staatssteun, neoliberalisme en de sluiting van de Amsterdamse scheepswerven, 1976-1986. (2021). TSEG - The Low Countries Journal of Social and Economic History, 18(1), 79-108. https://doi.org/10.18352/tseg.1199