Het recht van voorlading in Amsterdam in de zestiende eeuw

Author(s)

DOI:

https://doi.org/10.52024/12nwck16

Abstract

In the late Middle Ages, the privilege of ‘pre-loading’ (recht van voorlading en aflegging) had developed in several towns of the Low Countries. In the sixteenth century Amsterdam followed, despite opposition from other cities in Holland. This privilege gave members of Amsterdam’s skipper’s guilds the first right to take cargoes, bypassing not only the interests of skippers from outside Amsterdam, but also the preferences of merchants, the owners of the cargo. The development of Amsterdam’s right of pre-loading and its reactions provide new insights in two debates in the field of the NIE. It nuances Sheilagh Ogilvie’s thesis that the power of guilds declined in times of economic growth. It also challenges Oscar Gelderblom’s thesis that cities adapted their institutions to the wishes of merchants: cities maintained their right of pre-loading against the wishes of merchants. Finally this article shows how institutional change played a role in intercity rivalry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • JaapJan van Zwieten, Vrije Universiteit Amsterdam

    JaapJan van Zwieten (1993), behaalde zijn bachelor Geschiedenis en de master History: Europe, 1000-1800 aan de Universiteit Leiden. Hij volgde tevens de opleiding voor leerkracht basisonderwijs aan Driestar educatief in Gouda. De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen kende hem in 2020 de Jan Brouwer Scriptieprijs voor geschiedenis toe voor zijn masterscriptie over het voorlaadrecht. Aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit Amsterdam bereidt hij een proefschrift voor over dit onderwerp.

Downloads

Published

2025-12-11

Issue

Section

Research Article

How to Cite

van Zwieten, J. (2025). Het recht van voorlading in Amsterdam in de zestiende eeuw. TSEG - The Low Countries Journal of Social and Economic History, 22(3), 5-32. https://doi.org/10.52024/12nwck16